אני מעוניין לתרום  |  כך התחלנו את המדרש התימני  |  וידאו - יום בחצריך  |  חומר מארכיון המדינה  |  תורמים בשקלים או בדולרים  |  קריאה בתורה לכל השנה  |  ת"ת מבשר טוב  |  ילדי תימן  |  פרשת השבוע  |  מדור פרשת השבוע  |  ס ר ט י - ו י ד א ו  |  

אתרים תימנים נוסח תימן תימני נט יד מהריץ מבשר טוב
 

להצטרפות לרשימת התפוצה הכנס את כתובת הדואר האלקטרוני שלך:
 



 


יפוצו מעינותך חוצה
FacebookTwitter

      פרשת יתרו עב
דף הבית >> פרשת השבוע >> הרב ברוך רוזנבלום על פרשת השבוע >> ספר שמות הרב רוזנבלום >> הרב ברוך רוזנבלום יתרו >> פרשת יתרו עב
 
בס"ד
פרשת יתרו – הרב ברוך רוזנבלום שנת תשע"ב.
 
פרשת השבוע שנקרא בע"ה בשבת זו, פרשת יתרו. היא הפרשה שעוסקת במעמד הר סיני, בקבלת התורה.
הפרשה הזו נקראה על שמו של יתרו, גר צדק שנתגייר בגירות אמת. אדם שעבד את כל האלוהות שבעולם, ולבסוף עזב את הכל, ודבק בקב"ה.
מתוך ששת הפרשיות שישנם בתורה כולה, שקרויה על שמות של אישים – נח, חיי שרה, יתרו, קֹרח, בלק ופנחס... זכה יתרו, לפרשה המיוחדת ביותר, פרשת קבלת התורה.
לפני כמה שנים הבאנו, את דברי הזוהר הקדוש, שכותב למה זכה יתרו, שפרשת קבלת התורה, קרויה על שמו...
כדי להבין את הדברים, צריכים לקרוא את דברי חז"ל על הפסוק {יח, א} וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם
אומר רש"י  - וישמע יתרו. מה שמועה שמע ובא, קריעת ים סוף ומלחמת עמלק.
דברי רש"י, תלויים במחלוקת – מתי הגיע יתרו – האם יתרו הגיע לפני מתן תורה, או אחרי מתן תורה ?
אם יתרו הגיע לפני מתן תורה, אז הוא שמע  קריעת ים סוף, ומלחמת עמלק... ואם הוא הגיע אחרי מתן תורה, אז הוא שמע גם את מעמד הר סיני.
אלה שלושת הדברים, שכל העולם שמע מהם... קריעת ים סוף, אומרים חז"ל, שנחלקו על מימות שבעולם... אין אדם בעולם, שלא ראה... משום שלכל אדם בביתו, או בכל מקום שהיו מים, ראו שהמים נבקעו... אז אין מצב כזה, שאדם אחד בעולם, שעמד ליד מים, לא שמע על קריעת ים סוף... אז ממילא, קריעת ים סוף, התפרסמה בכל העולם.
גם מלחמת עמלק התפרסמה בעולם, כי באותו רגע שהמלחמה נמשכה מעבר לשקיעת החמה, עצר משה רבינו את החמה מלשקוע... אז כל אחד בעולם, שראה זאת, שאל"מה זה"... אז ממילא, גם מלחמת עמלק התפרסמה...
אליבא להשיטה שיתרו הגיע לאחר מתן תורה... מתן תורה גם הוא התפרסם בכל העולם כולו... קולו של הקב"ה, נשמע מסוף העולם ועד סופו, כמו שאומרת הגמרא {מסכת זבחים קטז, א} - וישמע יתרו כהן מדין מה שמועה שמע ובא ונתגייר ר' יהושע אומר מלחמת עמלק שמע שהרי כתיב בצדו {שמות יז-יג} ויחלש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב ר''א המודעי אומר מתן תורה שמע [ובא] שכשניתנה תורה לישראל היה קולו הולך מסוף העולם ועד סופו וכל [מלכי] עובדי כוכבים אחזתן רעדה בהיכליהן ואמרו שירה שנאמר {תהילים כט-ט} ובהיכלו כולו אומר כבוד נתקבצו כולם אצל בלעם הרשע ואמרו לו מה קול ההמון אשר שמענו שמא מבול בא לעולם אמר להם {תהילים כט-י} ה' למבול ישב אמר להם וישב ה' מלך לעולם כבר נשבע הקב''ה שאינו  מביא מבול לעולם אמרו לו מבול של מים אינו מביא אבל מבול של אש מביא שנא' {ישעיה סו-טז} כי הנה באש ה' נשפט אמר להן כבר נשבע שאינו משחית כל בשר ומה קול ההמון הזה ששמענו אמר להם חמדה טובה יש לו בבית גנזיו שהיתה גנוזה אצלו תתקע''ד דורות קודם שנברא העולם וביקש ליתנה לבניו שנאמר {תהילים כט-יא} ה' עוז לעמו יתן מיד פתחו כולם ואמרו {תהילים כט-יא} ה' יברך את עמו בשלום...
יוצא שכולם שמעו... למאן דאמר"קריעת ים סוף כולם שמעו"..."מלחמת עמלק כולם שמעו"... ותלוי אם יתרו היה לפני מתן תורה, או אחרי מתן תורה... בכל אופן, כולם שמעו גם ממעמד הר סיני...
כולם שמעו, אנחנו אומרים את זה בכל יום... קראנו את זה בשבת שעברה... זוכים לומר את זה כל יום בשירת הים {טו, יד} שָׁמְעוּ עַמִּים יִרְגָּזוּן חִיל אָחַז יֹשְׁבֵי פְּלָשֶׁת {טו} אָז נִבְהֲלוּ אַלּוּפֵי אֱדוֹם אֵילֵי מוֹאָב יֹאחֲזֵמוֹ רָעַד נָמֹגוּ כֹּל יֹשְׁבֵי כְנָעַן: {טז} תִּפֹּל עֲלֵיהֶם אֵימָתָה וָפַחַד... כולם רעדו... כולם פחדו... מה עשו עם זה ??
האדם היחיד בעולם שהתעורר מקריעת ים סוף, היה יתרו, מבחינת הגברים... היתה עוד אישה אחת שהתעוררה, כך מופיע בתחילת ספר יהושע... בשעה ששני המרגלים הגיעו לביתה של רחב, אמרה רחב למרגלים {יהושע ב, ט} וַתֹּאמֶר אֶל הָאֲנָשִׁים יָדַעְתִּי כִּי נָתַן ה' לָכֶם אֶת הָאָרֶץ וְכִי נָפְלָה אֵימַתְכֶם עָלֵינוּ וְכִי נָמֹגוּ כָּל יֹשְׁבֵי הָאָרֶץ מִפְּנֵיכֶם {י} כִּי שָׁמַעְנוּ אֵת אֲשֶׁר הוֹבִישׁ ה' אֶת מֵי יַם סוּף מִפְּנֵיכֶם בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם וַאֲשֶׁר עֲשִׂיתֶם לִשְׁנֵי מַלְכֵי הָאֱמֹרִי אֲשֶׁר בְּעֵבֶר הַיַּרְדֵּן לְסִיחֹן וּלְעוֹג אֲשֶׁר הֶחֱרַמְתֶּם אוֹתָם: {יא} וַנִּשְׁמַע וַיִּמַּס לְבָבֵנוּ וְלֹא קָמָה עוֹד רוּחַ בְּאִישׁ מִפְּנֵיכֶם כִּי יְהוָה אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת...
יוצא, ששנים יתעוררו – יתרו בגברים ורחב בנשים...
בכל אופן, כתוב בחז"ל, ששנים שמעו קריעת ים סוף – יתרו שמע, ועמלק שמע.
כשעמלק שמע קריעת ים סוף, הוא הבין מזה, שעם ישראל יצא ממצרים..."אם עם ישראל יצא ממצרים, אז צריכים ללכת ולהילחם כנגדם"..., כי זו הצוואה שהשאירה תימנע...
תימנע השאירה צוואה לצאצאים שלה, היות ולא קיבלו אותה לגירות... הלכה ודבקה בזרעו של עשו, והשאירה צוואה לצאצאיה "כאשר עם ישראל יצא ממצרים, תצאו להילחם בהם".
יתרו שמע - בא והתגייר...עמלק שמע – בא להילחם.
חז"ל אומרים – לעמלק לא יצא מזה שום דבר, אבל דבר אחד הם עשו...אומר המדרש{תנחומא דברים ט} - מָשָׁל לְמָה הַדָּבָר דּוֹמֶה. לְאַמְבָּטִי רוֹתַחַת, שֶׁלֹּא הָיְתָה בְּרִיָּה יְכוֹלָה לֵירֵד בְּתוֹכָהּ, בָּא בֶּן בְּלִיַּעַל אֶחָד וְקָפַץ לְתוֹכָהּ, אַף עַל פִּי שֶׁנִּכְוָה, הֵקֵרָהּ לִפְנֵי אֲחֵרִים. אַף כָּאן כֵּיוָן שֶׁיָּצְאוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא קָרַע הַיָּם לִפְנֵיהֶם וְנִשְׁתַּקְּעוּ הַמִּצְרִים לְתוֹכוֹ. נָפַל פַּחְדָּן עַל כָּל הָאֻמּוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר: אָז נִבְהֲלוּ אַלּוּפֵי אֱדוֹם וְגוֹ' (שם טו, טו). כֵּיוָן שֶׁבָּא עֲמָלֵק וְנִזְדַּוֵּג לָהֶם, אַף עַל פִּי שֶׁנָּטַל אֶת שֶׁלּוֹ מִתַּחַת יָדָן, הֵקֵרָן לִפְנֵי אֻמּוֹת הָעוֹלָם.
וישמע יתרו - מה שמועה שמע ובא, קריעת ים סוף ומלחמת עמלק

כותב הזוהר הקדוש – אמר יתרו, זה שעשו העמלקים תופעה לצנן את האמבטיה... אני הולך עכשיו לעשות את ההיפך, ולחמם את האמבטיה מחדש...
מה הוא עשה ?
הלך ודבק בעם ישראל, והכריז לפני כולם, שהוא עוזב את כל האלוהים שבעולם, ודבק בקב"ה!
אעפ"י שכהן מדין הוא כבר לא היה מזמן... הרי כשמשה רבינו הגיע למדין, וראה את הרועים מכים את בנות יתרו, זה כבר היה לאחר שנידו אותו... הוא הפסיק להיות כהן מדין, אבל עדין לא קיבל על עצמו, עול מלכות שמים... מתי היה הרגע, שבו הוא קיבל על עצמו עול מלכות שמים ?
לאחר קריעת ים סוף, שהוא שמע מה עמלק עשו... הוא החליט להתגייר! מה הוא רצה להרוויח בזה ?
אומר הזוהר הקדוש -  דבר אחד- לחמם את האמבטיה מחדש.
אנחנו לא מסוגלים להבין, מי זה היה יתרו... אומרים חז"ל – אין לך אלוהות בעולם, שהוא לא עבד לה!
בתקופתם, בכל מקום היתה עבודה זרה... כמו שאמר מנשה"אם היית בדורי, היית מרים את שיפולי גלימתך, ורץ אחרי עבודה זרה..."
אין לנו מושג, מה זה עבודה זרה... יתרו עבד את כל האלוהים שבעולם, עד שהגיע להכרה שהכל שקר וכזב.
יתרו היה נחשב, למומחה מספר אחד בעולם, לענייני עבודה זרה!
ניקח דוגמא למשל... יש אחד ברומא, שנחשב למנהיג הנוצרים...שיש לו נאום בפני כולם, פעם-פעמיים בשנה, ומסביר את כל הדעות שלו...
תארו לכם, רק לדוגמא, עובד הבן אדם הזה, בפני מיליוני אנשים, ומכריז"רבותי, הגעתי למסקנה, שהכל שקר וכזב! בע"ה מחר, אני משאיר כאן את הבגדים שלי, אני נוסע לירושלים... קבעתי כבר בבית דין של ר' ניסים קרליץ... ביום שני הבא בע"ה, אני טובל לשם גירות, עושה ברית מילה... מעכשיו לא קוראים לי פלוני אלמוני... אלא אברהם בן אברהם!  ואני הולך בע"ה ללמוד בכולל 'חזון איש'... ואתם כולכם, תלכו לעזאזל!!!" J
להבדיל אלף אלפי הבדלות... יתרו עבד את כל האלוהים שבעולם... נחשב למומחי מספר אחד בעולם, לכל האלוהות... עומד ואומר"אני דובק בקב"ה"
אומר הזוהר הקדוש – בעקבות ההכרזה הזאת, של יתרו, הוא גרר אחריו רבים, שעזבו את האלוהות שלהם...

אמרו"אם יתרו, שהיה עובד את כל העבודה זרה שבעולם, הגיע למסקנה שה' הוא האלוהים, ובזה הוא דבק... אין לנו שום עסקים עם עבודה זרה!"
על זה, אומר הזוהר הקדוש, נתן לו הקב"ה שכר – פרשה בתורה על שמו.
פרשת השבוע, פרשת יתרו, היא פרשה של קבלת התורה... קרויה על שמו של האדם הזה, שנקרא יתרו.
בלעם הרשע, חברו של יתרו, מחבר היועצים של פרעה... כשהוא מנסה לקלל את ישראל, בפרשת בלק... הוא שם הבדל בין מה שעשו עמלק, ובין מה שעשה יתרו...
אומרת התורה, בפרשת בלק {כד, כ} וַיַּרְא אֶת עֲמָלֵק וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר רֵאשִׁית גּוֹיִם עֲמָלֵק וְאַחֲרִיתוֹ עֲדֵי אֹבֵד: {כא} וַיַּרְא אֶת הַקֵּינִי וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר אֵיתָן מוֹשָׁבֶךָ וְשִׂים בַּסֶּלַע קִנֶּךָ
אומר רש"י - איתן מושבך. תמה אני מהיכן זכית לכך הלא אתה עמי היית בעצת הבה נתחכמה לו (שמות א, י), ועתה נתישבת באיתן ומעוז של ישראל.
בלעם, הוא זה שידע בדיוק מה היה יתרו קודם... אמר לו – אתה ידעת איפה לשבת... תפסת לך את מושבך, בקרב עם ישראל!
אני רוצה לעסוק היום בנושא שקשור לתורת  הקבלה... אבל לפני שניכנס לנושא הזה, צריך כמה וכמה הקדמות, כדי שנדבר קודם כל קצת בנגלה, ואחרי זה נראה, מה מונח בנסתר של יתרו:
ידוע לכולם, שליתרו היו שבע שמות...
כך מביא כאן רש"י - יתרו. שבע שמות נקראו לו רעואל, יתר, יתרו, חובב, חבר, קני, פוטיאל. יתר, על שם שיתר פרשה אחת בתורה (להלן פסוק כא) ואתה תחזה. יתרו לכשנתגייר וקים המצות הוסיפו לו אות אחת על שמו. חובב שחבב את התורה. וחובב הוא יתרו, שנאמר (שופטים ד יא) מבני חובב חותן משה. ויש אומרים רעואל אביו של יתרו היה, ומה הוא אומר (שמות ב יח) ותבאנה אל רעואל אביהן, שהתינוקות קורין לאבי אביהן אבא. בספרי.
מה זה כל השמות האלה ?
מי שירצה יעיין בשם משמואל, בתחילת פרשת השבוע, הוא מדבר על הענין של השבע שמות.
מה שאנחנו יודעים, מה שרש"י כותב, שאת אחד השמות הוא קיבל, אחרי שהוא הוסיף את הפרשה של ואתה תחזה... הוא בא למשה רבינו, ואמר לו"לא יתכן, שאתה מחזיק בידיים את הכל... צריך למנות שרי חמישים, שרי עשרות, שרי מאות..."
היות והוא זכה ליתר פרשה בתורה, לכן הוא קיבל את השם יתר...
לאחר שהוא קיבל על עצמו, עול מצוות, הוא קיבל את האות ו"ו, ומאז הוא נקרא בשם יתרו.
באים המפרשים ושואלים – לא מצאנו גרים, שהוסיפו להם ו"ו, אלא מצאנו גרים שהוסיפו להם ה"א – אברהם...שרה... אבל מה זה האות ו"ו ?
ראיתי שיש כמה שמעירים, ששני גרים, שנקראו על שם אברהם, גם כן נקראו בגלל הה"א  של אברהם... שניהם מובאים במשנה באבות - בֶּן בַּג בַּג וְ - בֶּן הֵא הֵא.
אלו היו שני גרים, כך מובא שם במפרשים... בֶּן הֵא הֵא, זה בן אברהם... לכן כתוב לו בֶּן הֵא הֵא – אברהם הוסיפו לו ה"א.
וגם בֶּן בַּג בַּג זה ה"א – ב+ג = ה... אז גם כאן הכוונה לבני גרים... אז יש לך תוספות של ה"א...
אבל מה זו התוספת הזאת, של ו"ו, שהוסיפו לו לשמו ?
אז יש מפרשים שאומרים, שבארבע  מקומות, הוסיפו אותיות לשמם – לאברהם הוסיפו ה, לשרי הוסיפו ה, ליהושע הוסיפו י וליתרו הוסיפו ו – ארבעת האותיות הללו ביחד, מרכיבות את של ההוויה.
אומרים המפרשים במגילת רות, וכך מביא גם כאן בעל הטורים במקום –  שמה של רות המואביה, לפני שהתגיירה, היה גילית, כך כותב הזוהר הקדוש. לאחר שהיא התגיירה, שינו את שמה לרות... למה דוקא רות ?
אומרים המפרשים במגילת רות – היות והיא קיבלה על עצמה, תוספת של 613 מצוות... עד עכשיו היתה חייבת רק בשבע מצוות בני נח... רות גימטריא  606, ממילא, זאת תוספת המצוות שהיא הוסיפה לעצמה.
ביתרו, יש לנו גם את השם רות, רק יש לנו את התוספת של האות י...
כותב בעל הטורים – זו תוספת של עשרת הדיברות, שמופיעות בפרשה.
לפני שאתקדם לעוד נקודה אחת... יש בתנ"ך שתי מקומות, שמתחילה וסוף, יש בהם את האות ו:
האחד, בפרשת וישב – מתחילתה ועד סופה, הכל באותיות ו... חוץ משמונה פסוקים, כך כותב הרוקח, בקטע האחרון, בפרשת וישב...
"וכנגד זה, תמצא במגילת רות, מתחילתה ועד סופה, הכל באות ו, חוץ משמונה פסוקים, כנגד שמונה ימי מילה" {דברי הרוקח, סוף פרשת וישב}.
מצאנו בשתי מקומות בתנ"ך – פרשת וישב, מתחילתה ועד סופה, הכל ו, חוץ משמונה פסוקים...ובמגילת רות, מתחילתה ועד סופה, הכל ו, חוץ משמונה פסוקים, כנגד ברית מילה.
אם אנחנו מחפשים את הקשר, בין פרשת וישב למגילת רות... מבלי שאף אחד יגיד לנו את הקשר, הקשר מובן מאוד – כל עניני המשיח, מתחילים בפרשת וישב... בשעה שיהודה מתחתן עם תמר, נולדים משם פרץ וזרח... מפרץ יצאה כל שושלת המלוכה, כמו שכתוב בקטע האחרון, במגילת רות {ד, יח} וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת חֶצְרוֹן: {יט} וְחֶצְרוֹן הוֹלִיד אֶת רָם וְרָם הוֹלִיד אֶת עַמִּינָדָב: {כ} וְעַמִּינָדָב הוֹלִיד אֶת נַחְשׁוֹן וְנַחְשׁוֹן הוֹלִיד אֶת שַׂלְמָה: {כא} וְשַׂלְמוֹן הוֹלִיד אֶת בֹּעַז וּבֹעַז הוֹלִיד אֶת עוֹבֵד: {כב} וְעֹבֵד הוֹלִיד אֶת יִשָׁי וְיִשַׁי הוֹלִיד אֶת דָּוִד.
מה הענין בו"ו... מה הענין בו"ו... אולי בהמשך יהיה לנו הסבר לזה...
השנה, בחג השבועות... במהלך התפילה, שמתי לב לדבר מאוד מענין...
בחג השבועות, אנחנו קוראים פסוקים בפרשת יתרו... אנחנו מפטירים פסוקים בספר יחזקאל, וקוראים את מגילת רות... שלושה דברים.
אז יש לנו את יתרו, את רות, ואת יחזקאל... למה השלושה האלה מחוברים יחד ?
ראיתי אחרי זה במלקטים, דבר מאוד מענין – יחזקאל הנביא, הוא נכד של רחב...
רחב, אומרת הגמרא {מסכת מגילה יד, ב}, שרחב התגיירה, ולאחר מכן, התחתנה עם יהושע... אם שאלנו מקודם, מה שייך יהושע לגרים, אז הנה התשובה – שהיה נשוי עם רחב.
אומרת הגמרא, וכך כתוב בספרי {פרשת בהעלותך י, כט} – שמונה כהנים ושמונה נביאים עמדו מרחב הזונה, ואלו הם: ירמיהו חלקיהו ושריה ומחסיה וברוך ונריה וחנמאל ושלום. רבי יהודה אומר: אף חולדה הנביאה היתה מבני בניה של רחב הזונה, שנא' (מלכים ב כב)"וילך חלקיהו הכהן ואחיקם בן עכבור ושפן ועשייה, ואומר (יהושע ב)"הנה אנחנו באים בארץ, את תקות חוט השני הזה תקשרי"... ויש אומרים אף יחזקאל.
מה הראיה ליחזקאל ?... מה אמרה רחב למרגלים ?
באותו רגע שהגיעו המרגלים... אמרה להם רחב {יהושע ב, יא} וַנִּשְׁמַע וַיִּמַּס לְבָבֵנוּ וְלֹא קָמָה עוֹד רוּחַ בְּאִישׁ מִפְּנֵיכֶם כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת.
אומר המדרש {ילקוט שמעוני, יהושע, אות י} – אמר הקב"ה לרחב, את אמרת כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת ? מאיפה לך לדעת, מה יש בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל ?
בשלמא וְעַל הָאָרֶץ מִתָּחַת, את יכולה לדעת ולומר יש אלוקים... את רואה אותו... היתה קריעת ים סוף, מלחמת עמלק, מעמד הר סיני...
היות ואמרת דבר שאת לא יודעת, חייך, אשלם לך, בנך יחזקאל יהיה עומד ורואה מה שלא ראו הנביאים, כדכתיב {יחזקאל א, א}... נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹהִים.
זאת אומרת, על זה שרחב אמרה כִּי ה' אֱלֹהֵיכֶם הוּא אֱלֹהִים בַּשָּׁמַיִם מִמַּעַל... לכן זכתה לבן כמו יחזקאל, שראה מראות אלוקים.
אם ככה, יש לנו כאן שלושה – יתרו גר צדק, רות המואביה גרת צדק ויחזקאל בנה של רחב, גרת צדק.
בא ר' צדוק הכהן מלובלין, ואומר דבר נפלא – כל עניני מעמד הר סיני, נמצאים בש"ס, במסכת שבת {פו-פט}, בפרק תשיעי.
אם אתה רואה, שחז"ל קבעו את עניני מעמד הר סיני, דוקא במסכת שבת, יש לכך סיבה... מהי הסיבה ?
כי הגמרא {מסכת שבת פו} אומרת, שלכולי עלמא, ניתנה התורה בשבת... אם ככה, שמו את זה במסכת שבת!
שמו את זה בפרק התשיעי... איך הוא נקרא ?
"אמר ר' עקיבא"... ר' עקיבא, גם הוא גר צדק, הוא הרי היה נכדו של סיסרא, אם ככה, הוא שייך לגרים.

יוצא, שכל עניני קבלת התורה, בידיים של גרים:
פרשת יתרו, מעמד הר סיני – אצל גר. מגילת רות – גר. יחזקאל הנביא, בן של גיורת – רחב... הרי מונח כאן משהו... מה מונח כאן ??
ישנו ספר נפלא, על פרשיות השבוע, שחיבר אותו הרב הגאון, ר' משה וולפסון. הוא משגיח, כמדומני, בישיבת"תורה ודעת" בארה"ב... יש לו ספר שנקרא אמונת עתיך.
בפרשת השבוע, פרשת יתרו, מצאתי שם כמה מרגליות נהדרות, להבין כמה תהיות בפרשת יתרו... בואו נתחיל אחת לאחת, ונבין דבר נפלא:
הוא מביא מידע, מכמה דברים שכתובים בזוהר הקדוש...
איתא בזוהר {פרשת בלק קצ"ז, ע"א} - תָּא חֲזֵי, מַה כְּתִיב, וַיַּרְא בָּלָק בֶּן צִפּוֹר. וְכִי מַאי שְׁנָא דְּאַדְכִּיר שְׁמָא דַּאֲבוֹי מִשְּׁאַר מַלְכִין. אֶלָּא יִתְרוֹ אִתְמְשַׁךְ וְאִתְעֲבָר מֵעֲבוֹדָה זָרָה, וְאָתָא לְאִתְדַּבְּקָא בְּיִשְׂרָאֵל, הוּא וּבְנוֹי, וְכָל עָלְמָא נִדּוּהוּ (דף קצ''ז ע''א) וְרַדְפוּ אֲבַּתְרֵיהּ.  
בלק הוא מבני בניו של יתרו... ליתרו היה ילד שקוראים לו ציפור, ובלק  הוא צאצא שלו, ועליו נאמר הפסוק {תהלים פד} גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת וּדְרוֹר קֵן לָהּ... הכוונה שצאצאי יתרו מצאו בית... איפה ?
בלשכת הגזית.
יוצא, שיתרו לא רק קשור, למה שמובא בפרשת השבוע, לנישואי משה רבינו וציפורה, אלא הוא גם קשור לרות המואביה... למה ?
כי מבלק, כידוע לכולם, יצא ילד בשם עגלון... ומעגלון יצאה רות... אז ממילא, אומרים רבותינו, שאחת הסיבות שקיבל יתרו פרשה על שמו, כיון שממנו יצאה רות המואביה...
לכן ביקש בלק מבלעם לבוא ולקלל, כי פחד מישראל... מה יש לעם ישראל ???
כִּי רַב הוּא – אני רואה בנבואה, שבעם ישראל יצא נישואין מנכדה שלי, ששמה רות, ביחד עם בועז...
והיות ומבלק, עתיד לצאת כל שושלת הגאולה, דרך רות המואביה... לכן הוא זכה לפרשה על שמו.
מאיפה מתחיל בלק ?
הוא בן של ציפור... ציפור הוא הבן של יתרו...
אם ככה, אומר הספר אמונת עתיך – דע לך, שיתרו לא רק זכה להיות חותן של משה, נותן התורה... אלא הוא גם זכה להיות הסבא, של רות המואביה. ונראה אולי לומר, שאם אתה אומר שכל עניני המשיח, שכתובים בפרשת וישב, מתחילים באות ו, וכך גם מגילת רות... היות וכך, ברגע שהתגייר יתרו, אז הוסיפו לו גם את האות ו. עד כאן דבריו, של הספר אמונת עתיך.
רבותי, אני רוצה להיכנס קצת יותר לעומק, לדבר קצת על הנגלה שבדבר... לפני שניכנס לענייני הנסתר שבדבר:
דבר ראשון, רבותינו שואלים שאלה – אם אתה רואה, שהקב"ה זיכה את יתרו, שהוא זה שנתן את העצה ל - שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת... אף יהודי לא עלה על זה... אפילו משה רבינו לא... למה צריך לבוא גוי שייעץ על כך ? למה הקב"ה השאיר פרשה בתורה, כדי שיבוא יתרו וישלים אותה... מה מונח כאן ? כך שואל הספר אמונת עתיך
דבר ראשון, הוא אומר תשובה בנגלה... התשובה פשוטה מאוד:

הגמרא {מסכת סוטה יא, א} אומרת - א''ר חייא בר אבא א''ר סימאי שלשה היו באותה עצה בלעם ואיוב ויתרו בלעם שיעץ נהרג איוב ששתק נידון ביסורין יתרו שברח זכו מבני בניו שישבו בלשכת הגזית שנאמר {דברי הימים א ב-נה} ומשפחות סופרים יושבי יעבץ תרעתים שמעתים סוכתים המה הקנים הבאים מחמת אבי בית רכב וכתיב {שופטים א-טז} ובני קיני חתן משה וגו'.
הרב אלישיב  זצ"ל, כותב בספרו דבר נפלא – מסירות הנפש של יתרו, לברוח  מהסביבה הרעה הזאת, הביאה כעבור שנים, למסירות נפש של צאצאיו.
נאמר בנביאים בכמה מקומות, שהם קיבלו את דׂשנה של יריחו... הם עזבו שמה, כי ראו שהמקום הזה מפריע להם ללימוד התורה... הם ברחו למדבר, כי היה שם תענוגות...
שואל הרב אלישיב זצ"ל – מאיפה בנים עוזבים את דׂשנה של יריחו, והולכים למדבר ?
זה מגיע ממסירות הנפש של הסבא, של יתרו, שעזב את המלכות, והלך למקום נכר, רק כדי לא להשתתף באותה עצה.
בא הספר אמונת עתיך, ושואל שאלה עצומה -  למה יתרו ברח ?! הוא היה יכל לעשות בדיוק כמו איוב – נמנע!
השאלה היותר קשה שהוא שואל – הוא ברח לארץ נכר... הוא הפסיד את הייעוץ לפרעה... ולא רק לא, אלא לכל צאצאיו לדורות אחריו... כי אם הוא היה נישאר במצרים, בתור היועץ של פרעה, היו לו ג'ובים לכל ילדיו... בן-אדם שהוא יועץ למלכות, הוא יכל לשלוט על חצי עולם!
אומר הספר אמונת עתיך דבר נפלא – אמר יתרו"אני לא מסוגל להסתובב ביחד עם אנשי רשע באותו מקום... אנשים רשעים שזוממים לעשות רק צרות ליהודים" הלך וברח מהמקום...
החזיר לו הקב"ה תשלום, במידה כנגד מידה... מהו התשלום ?
לא היה מעולם אדם, שנתן עצה למשה רבינו!
אתה נותן עצה למשה רבינו ?! משה רבינו, שכל רגע שהוא רוצה לדבר עם הקב"ה, שכינה איתו... אתה צריך לתת עצה מה לעשות!?
הולך יתרו, ונותן עצה למשה רבינו...
שילם לו הקב"ה תשלום – ברחת מלתת עצה לפרעה, אתה תהיה יועץ של משה... ברחת מתפקיד היועץ... אין פרנסה לילדים ?! אני אשלם לך – כל הילדים שלך יהיו בלשכת הגזית... כולם יקבלו להיות חברי הסנהדרין!
ברחת מהעצה שאמר פרעה פֶּן יִרְבֶּה וְהָיָה כִּי תִקְרֶאנָה מִלְחָמָה וְנוֹסַף גַּם הוּא עַל שֹׂנְאֵינוּ וְנִלְחַם בָּנוּ וְעָלָה מִן הָאָרֶץ... אמנה אותך לחבר הסנהדרין... שהם אלו שהיו קובעים מתי יוצאים למלחמה, ומתי לא!
זה היה התשלום, ששילם הקב"ה ליתרו, על זה שברח מעצת פרעה.
רבותי, בואו נלך לעוד נידבך אחד:
כל העצות שבלעם ופרעה יזמו,  היו כדי להכביד על עם ישראל... ומה היתה עצתו של יתרו ?
וְהָקֵל מֵעָלֶיךָ...
הם רצו להכביד, וכגד עצת יתרו – להקל!
יוצא, שכל מה שקיבל יתרו, היה מידה כנגד מידה.
אם אלה פני הדברים, נוכל בע"ה להבין יסוד נפלא:
אומר הספר אמונת עתיך – כל מה שהתפעל יתרו, היה ממידת ההנהגה של הקב"ה, מידה כנגד מידה, שנאמר {יח, יא} עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה' מִכָּל הָאֱלֹהִים כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם – אני הייתי שם, אני יודע את כל התוכניות שלהם...
איך אמר הרב מבריסק ?
{תהילים קיז, א} הַלְלוּ אֶת ה' כָּל גּוֹיִם שַׁבְּחוּהוּ כָּל הָאֻמִּים למה  ? {ב} כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ... גוים צריכים להודות לקב"ה, כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ ?!
אמר הרב מבריסק – הם יודעים כמה תוכניות הם רוצים לעשות, ולא עולה בידם... אז הם יכולים להודות!
אם ככה אמר יתרו – אני יודע להודות... למה ?!
אני יודע כל אחד מה תכנן... אני יודע מה התוכנית של כל אחד... אני יודע מה כל אחד עשה, ואני יודע איך הקב"ה העניש כל אחד, בדיוק כפי שמגיע לו!
הראיה – כל מי שהגיע לו  יִדְּמוּ כָּאָבֶן, קיבל אבן... מי שהגיע לו כַּעוֹפֶרֶת, קיבל כַּעוֹפֶרֶת... כל אחד קיבל בדיוק מה שמגיע לו!
אמר הקב"ה ליתרו – מה שהביא אותך להתגייר, היה כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם – אתה שמת לב לדקדוק הדין... אני אתן לך בשכר זה, למנות דיינים בעם ישראל!
עד כאן, בחלק הנגלה שמדבר הספר אמונת עתיך... מכאן הוא יורד לדרך הנסתר...
רבותי, דברים מרחיבי לב... פשוט דבר נפלא, להראות איך השגחת הקב"ה בבריאה... והדבר הוא דבר נורא...
חלק מהדברים, כמובן נסתרים מבינתנו, אבל חלק מהדברים שניתן להרחיב ולפשט אותם, הם פשוט מרחיבי לב!
ידוע לכולם, יש דבר שנקרא"סדר הגלגולים"...
יש אנשים שמגלגלים חובות... זה חלק מסדר הגלגולים... J... ויש עוד כמה גלגולים...
בין הגלגולים שעוברים, זה נשמות שחוזרות, פעם אחר פעם, כדי לתקן דברים שהם עשו במהלך חייהם...
עפ"י מה קראתי... עפ"י דברי המפרשים, כמעט היום, כל הנשמות שנמצאות היום בעולם, כולם הם גלגולים... ראשון...שני...שלישי... לא ניכנס עכשיו למחלוקת שיש בדבר...אבל בכל אופן, עדיף שלא להתגלגל... אבל לפעמים אין ברירה... לפעמים אדם עושה משהו, שהוא חייב לחזור... ובעיקר החזרות של בני האדם, בעולם הזה, הם בעיקר בענין של ממונות... יש על כך הרבה סיפורים...

כמדומני, שראיתי פעם בשם הבעל-שם טוב הקודש... פרשת שבוע הבא, פרשת משפטים, כותב הזוהר הקדוש, על הפסוק וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶםאִלֵּין אִינּוּן סִדּוּרִין דְּגִלְגּוּלָא זהו סדר הגלגולים.

כמדומני שקראתי פעם, שאחד מתלמידי הבעל שם טוב, הגיע אליו, ושאל אותו –  למה כוונת הזוהר, שזה סדר הגלגולים ?!
אמר לו הבעל-שם טוב – אני אשלח אותך למקום, תשב שם במשך שלוש שעות... אל תעשה כלום... רק תביט במה שקורה סביבך!
הלך למקום, וישב על יד הבאר... הגיע אדם אחד, עם כרכרה מכובדת, כדי לשאוב מים מהבאר... כשהוא התכופף כדי לשאוב מים, נפל לו הארנק עם כל הכסף בתוכו...
זכר שציוה אותו הבעל-שם טוב לא לעשות כלום, ורק להסתכל... אז  לשבת ולהביט...
אחרי כמה דקות, מגיע עני על חמור יד שלישית... נעצר על יד הבאר, כדי לשתות קצת... פתאום רואה את החבילה, ישר מכניס לכיס... מבסוט מהחיים... הנה הוא הולך עכשיו לקנות חמור חדש מהניילון... J
מגיע אדם שלישי... התיישב על יד הבאר, ונח קצת מן הדרך...
פתאום, חוזר אותו עשיר עם הכרכרה במהירות... ופונה אל אותו אחד, שהגיע לנח קצת –"איפה הארנק ????"
"מה אתה רוצה... על מה אתה מדבר ?! אין לי שום ארנק"
"אין לך ארנק!?
תפס אותו...  הכניס לו אחד, שתיים, שלוש... עד שנהיה "לא רק אין לי ארנק" אלא גם"אין לו אוויר" JJ
הלך אותו עשיר עם הכרכרה... השאיר את אותו בחור מתבוסס בדם...
אותו תלמיד הבעל-שם טוב, יורד מהעץ וחזר לרבו...
הגיע לבעל-שם טוב – כבוד הרב, מה שראיתי היום... לא מובן לחלוטין!!! בלגן שלם!
"מה ראית ?"
סיפר לו את כל הסיפור...
אמר לו הבעל-שם טוב – בא ותבין, כך עובד העולם... אספר לך מי אלה שלושת האנשים האלה, ואחר כך תבין, מהו סוד הגלגול...
השלישי שהגיע בלי כלום, היה דיין בגלגול  הקודם... אותם שתים, הראשון שאיבד את הארנק, והעני שלקח את הארנק, אלו היו שתי אנשים, שבגלגול הקודם, באו לפניו לדין.
אותו דיָן פסק, שאותו כסף שיש לעני, צריך לתת אותו לעשיר... למרות שעפ"י דין, זה לא היה מגיע...
כולם הסתלקו מהעולם ביום מן הימים... אבל היות והדין היה דין שקר, צריכים להחזיר את כולם בחזרה... אז מה קורה ?
מגיע העשיר, שהכסף שקיבל לא הגיע לו... הוא מתכופף... הארנק נופל החוצה... אחריו מגיע העני, עם החמור סוג ג'... מצא את הארנק עם הכסף והולך, זה כסף שלו!
אחר כך מגיע הדיָן, זה ששפט לא לפי דין צדק, ויושב לנח ליד הבאר... מגיע הראשון ואמר לו -  הכל בגללך! עכשיו אני יכניס לך, על הפעם הקודמת שלא פסקת כדין!
כך מובא בספרו של הבעל-שם טוב.
זה נקרא סדר הגלגולים... אנחנו לא כל-כך מבינים מה זה... מי מתקן מה... אבל בספרי רבותינו... האר"י הקדוש, ר' חיים ויטאל... כולם עוסקים בתורת הגלגולים, ואני רוצה לעסוק, בתורתו של יתרו... ולפתוח לנו פתח, להבין מה הולך כאן, בפרשת יתרו. יהיה לנו אור חדש על הפרשה, ונבין כמה יסודות נפלאים... בואו ונתחיל...
אנחנו רוצים לחזור לנקודת ההתחלה, שהתחלנו בה בשבוע שעבר:
בשבוע שעבר הבאנו, את מה שכתוב בפרקי דרבי אליעזר {פרק כ"א}... שקין הביא מפרי האדמה... קין הוא המייצג של מצרים. הבל הביא מבכורות צאנו, הוא המייצג של עם ישראל.
קין קם על אחיו, והרג אותו... מה היתה המריבה, שהביאה את ההריגה של הבל, ע"י קין ?
אומרים חז"ל {בראשית רבה, פרשה כב, ז} - וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם וגו' (בראשית ד, ח), עַל מָה הָיוּ מִדַּיְּנִים, אָמְרוּ בּוֹאוּ וְנַחֲלֹק אֶת הָעוֹלָם, אֶחָד נָטַל הַקַּרְקָעוֹת וְאֶחָד נָטַל אֶת הַמִּטַּלְטְלִין, דֵּין אָמַר אַרְעָא דְּאַתְּ קָאֵם עֲלָהּ דִּידִי, וְדֵין אָמַר מַה דְּאַתְּ לָבֵישׁ דִּידִי, דֵּין אָמַר חֲלֹץ, וְדֵין אָמַר פְּרַח, מִתּוֹךְ כָּךְ (בראשית ד, ח): וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵּהוּ, רַבִּי יְהוֹשֻׁעַ דְּסִכְנִין בְּשֵׁם רַבִּי לֵוִי אָמַר שְׁנֵיהֶם נָטְלוּ אֶת הַקַּרְקָעוֹת, וּשְׁנֵיהֶן נָטְלוּ אֶת  הַמִּטַּלְטַלִין, וְעַל מָה הָיוּ מִדַּיְּנִין, אֶלָּא זֶה אוֹמֵר בִּתְחוּמִי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נִבְנֶה וְזֶה אוֹמֵר בִּתְחוּמִי בֵּית הַמִּקְדָּשׁ נִבְנֶה, שֶׁנֶּאֱמַר: וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָֹּׂדֶה, וְאֵין שָׂדֶה אֶלָּא בֵּית הַמִּקְדָּשׁ, הֵיךְ מַה דְּאַתְּ אָמַר (מיכה ג, יב): צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ, וּמִתּוֹךְ כָּךְ (בראשית ד, ח): וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וגו'. יְהוּדָה בַּר אָמֵי אָמַר עַל חַוָּה הָרִאשׁוֹנָה הָיוּ מִדַּיְּנִין, אָמַר רַבִּי אַיְבוּ חַוָּה הָרִאשׁוֹנָה חָזְרָה לַעֲפָרָהּ וְעַל מָה הָיוּ מִדַּיְּנִין, אָמַר רַבִּי הוּנָא תְּאוֹמָה יְתֵרָה נוֹלְדָה עִם הֶבֶל, זֶה אוֹמֵר אֲנִי נוֹטְלָהּ שֶׁאֲנִי בְּכוֹר, וְזֶה אוֹמֵר אֲנִי נוֹטְלָהּ שֶׁנּוֹלְדָה עִמִּי, וּמִתּוֹךְ כָּךְ וַיָּקָם קַיִן.
היות וחזרו שתי הדמויות האלו לעולם, כותב האר"י הקדוש – משה רבינו הוא הבל.
משה, זה ראשי תיבות - משה שת הבל.
קין, חזר לעולם שלוש פעמים...פעם ראשונה, הוא חזר בתור המצרי, שהרג אותו משה בשם. פעם שניה, הוא חזר בתור יתרו, ובפעם השלישית, הוא חזר בתור קֹרח. כך כותב השל"ה הקדוש בפרשת קֹרח, מקור הדברים זה ציוני.
נקרא את דבריו – והנה נתגלגל קין שלוש פעמים, מצד נפש רוח ונשמה. במצרי שהרג משה, וביתרו חותן משה, כמו שנאמר {שופטים ד, יא} וְחֶבֶר הַקֵּינִי נִפְרָד מִקַּיִן. ומשה היה גלגולו של הבל, ועשה בו נקמה שלוש פעמים:
{שמות ב, יב} וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִיוַיַּךְ גימטריא הבל... הַמִּצְרִי גימטריא משה, ויתרו עשה לו הכנעה ומסר לו ציפורה, שהיא היתה התאומה היתירה, שבעבורה הרג קין את הבל. וקֹרח שעשה מחלוקת גדולה, וחזר קין לסורו, ונתקיים בו שֹׁפֵךְ דַּם הָֽאָדָם בָּֽאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, אותו אדם עצמו שנהרג, הרג את הורגו, וכן משה שהוא הבל, הרג את קֹרח שהוא קין, ומיתתו היתה בבליעה בתוך האדמה, שנאמר אֲשֶׁר פָּצְתָה הָאָרֶץ אֶת-פִּיהָ לבלוע את דם הבל.
עד כאן דברי השל"ה הקדוש בפרשת קֹרח.
בא הספר באר משה, כאן בפרשת השבוע, ועומד על שלושה דברים, ומעיר את אותה הערה:
נאמר בפסוק {יח, ב} וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה אֶת צִפֹּרָה אֵשֶׁת מֹשֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ... למה כתוב ככה ?
תאמר וַיִּקַּח יִתְרוֹ את בתו!
אלא, כאן הודה קין, במה שהוא טעה, והרג את הבל... למה ?
היות ופעם קודמת הוא רב איתו על התאומה היתירה, שהיא ציפורה... נאמר וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה אֶת צִפֹּרָה אֵשֶׁת מֹשֶׁה  זאת לא הבת שלו, אלא זאת אחותו של הבל... ואם ככה, היא שייכת למשה רבינו... היא גדלה רק אצל יתרו!
זה מה שהוא בא ואומר – עכשיו תיקח את ציפורה, אשת משה"זאת לא הבת שלי"... אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ...
אומר הבאר משה – ובאה התורה והוסיפה  {שמות יח, ה{ וַיָּבֹא יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ אֶל מֹשֶׁה אֶל הַמִּדְבָּר אֲשֶׁר הוּא חֹנֶה שָׁם הַר הָאֱלֹהִים מה החידוש כאן ?
אלא, כאן הודה לו, במחלוקת השניה שחלק איתו"בחלקו של מי יבנה בית המקדש"... כאן הוא הודה לו הַר הָאֱלֹהִים יהיה בחלקך.
והדבר השלישי שהוא רב איתו, על מטלטלין ונדלן... כאן הודה לו. ברגע שאמר לו לבחור אנשים שהם"שונאי בצע"... אני הייתי אוהב בצע, לכן הרגתי אותך בגלגול הקודם... עכשיו במינוי הדיינים, תמנה מישהו שהוא שונא בצע!
כך כותב הבאר משה מאוז'רוב.
בא הספר אמונת עתיך, ומוסיף על הדברים עוד נקודה אחת- והנה, כאשר יתרו מביא את ציפורה אל משה, אומרת התורה {שמות יח, ב} וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה אֶת צִפֹּרָה אֵשֶׁת מֹשֶׁה אַחַר שִׁלּוּחֶיהָ {ג} וְאֵת שְׁנֵי בָנֶיהָ אֲשֶׁר שֵׁם הָאֶחָד גֵּרְשֹׁם כִּי אָמַר גֵּר הָיִיתִי בְּאֶרֶץ נָכְרִיָּה... למה הדגש פה על צִפֹּרָה וְ-שְׁנֵי בָנֶיהָ ?
פשוט מאוד, היות נאמר {בראשית ד, י} קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי מִן הָאֲדָמָה... כמה דמים יש ?
אומר רש"י - דמי אחיך. דמו ודם זרעיותיו.

היות והרגת אותו, לפני שהוא הביא ילדים לעולם... יוצא, שגם את הילדים שלו הרגת.
אומר יתרו – אני מחזיר לך את ציפורה, ואת שני בניה – לא רק שאני מחזיר לך את האשה הקודמת שלקחתי, אני גם מחזיר לך עכשיו שני ילדים, שעכשיו הבל (משה רבינו) הביא לעולם, לאחר שהוא תיקן את עצמו.
ממשיך הספר אמונת עתיך ואומר – עכשיו תבין טוב מאוד, למה יתרו עשה קרבן...
אומרת התורה {יח, יב} וַיִּקַּח יִתְרוֹ חֹתֵן מֹשֶׁה עֹלָה וּזְבָחִים לֵאלֹהִים וַיָּבֹא אַהֲרֹן וְכֹל זִקְנֵי יִשְׂרָאֵל לֶאֱכָל לֶחֶם עִם חֹתֵן מֹשֶׁה לִפְנֵי הָאֱלֹהִים... איזה סעודה זאת ??
אם יתרו בא לתקן את קין, היות ובקרבן הקודם הוא הביא פשתן (בגלגול הקודם) מן הירוד שבאדמה, עכשיו הוא מביא עֹלָה וּזְבָחִים לֵאלֹהִים – קרבנות טובים, לתקן את מה שהיה בגלגול הקודם, שהביא דברים לא טובים.
בא ר' חיים ויטאל {ליקוטי תורה} ואומר דבר נפלא{שמות יח, ו} אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ וְאִשְׁתְּךָ וּשְׁנֵי בָנֶיהָ עִמָּהּ... מה, משה רבינו שכח שיתרו שהוא חותנו ?! למה יתרו היה צריך לומר אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ בָּא אֵלֶיךָ ?!
אֲנִי חֹתֶנְךָ יִתְרוֹ – ראשי תיבות אחי... אמר לו, אתה היית פעם אח שלי, אבל עכשיו אני חותן שלך...

עכשיו תבין טוב מאוד, מה הוא בא לתקן דבר נוסף:
אומרת התורה {בראשית ד, ח} וַיֹּאמֶר קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיְהִי בִּהְיוֹתָם בַּשָּׂדֶה וַיָּקָם קַיִן אֶל הֶבֶל אָחִיו וַיַּהַרְגֵהוּ... מה הוא אמר ???
התורה לא אומרת מה הוא אמר... אבל התרגום יונתן בן עוזיאל מביא - וַאֲמַר קַיִן לְוַת הֶבֶל אָחוּהִי אִיתָא וְנִפּוּק תַּרְוֵינָן לְבָרָא וַהֲוָה כַּד נְפָקּוּ תַּרְוֵיהוֹן לְבָרָא עָנֵי קַיִן וַאֲמַר לְהֶבֶל מִסְתַּכֵּל אֲנָא דִבְּרַחֲמִין אִתְבְּרִי עַלְמָא אֲבָל לא בְּפֵירֵי עוֹבָדִין טָבִין הוּא מִדְבַּר וּמְתוּב אַפִּין אִית בְּדִינָא מִן בִּגְלַל מַה אִתְקַבֵּל קֳרְבָּנָךְ וְקָרְבָּנִי מִנִי לָא אִתְקַבֵּל בְּרַעֲוָא עָנֵי הֶבֶל וְאָמַר לְקַיִן בְּרַחֲמִין אִיתְבְּרִי עַלְמָא וּבְפֵירֵי עוֹבָדִין טָבִין הוּא מַדְבַּר וּמֵיסַב אַפִּין לֵית בְּדִינָא וְעַל דַהֲווּ פֵירֵיהּ עוּבָדַיי טָבִין מִדִידָךְ וּקְדָמִין לְדִידָךְ אִתְקַבֵּל בְּרַעֲוָא קָרְבָּנִי עָנֵי קַיִן וַאֲמַר לַהֶבֶל לֵית דִין וְלֵית דַיָין וְלֵית עֲלָם אָחְרָן וְלֵית לְמִיתַּן אֲגַר טַב לְצַדִיקַיָא וְלֵית לְמִפְרָעָא מִן רַשִׁיעַיָא עָנֵי הֶבֶל וְאָמַר לְקַיִן אִית דִין וְאִית דַיָין וְאִית עָלָם אָחְרָן וְאִית לְמִתַּן אֲגַר טַב לְצַדִיקַיָא וְאִית לְמִתְפְּרַע מִן רַשִׁיעַיָא וְעַל עֵיסַק פִּתְגָמַיָא הָאִלֵין הֲווּ מִתְנַצְיַין עַל אַנְפֵּי בָּרָא וְקָם קַיִן עַל הֶבֶל אֲחוֹהִי וְטָבַע אַבְנָא בְּמִצְחֵיהּ וְקַטְלֵיהּ
אומר ר' חיים ויטאל – היות והמריבה שלו היתה בתחילה, ב- לֵית דִין וְלֵית דַיָין... השאיר לו הקב"ה פתח, כדי לתקן את זה... מה ??
לכן זכה יתרו, לתקן דיינים בישראל, כדי לתקן את מה שהוא אמר בגלגול הקודם לֵית דִין וְלֵית דַיָין...!
עד כאן, דברי ר' חיים ויטאל.
עפ"י זה, רציתי להוסיף עוד נקודה אחת:
אם הוא אמר וַאֲמַר לַהֶבֶל לֵית דִין וְלֵית דַיָין וְלֵית עֲלָם אָחְרָן וְלֵית לְמִיתַּן אֲגַר טַב לְצַדִיקַיָא וְלֵית לְמִפְרָעָא מִן רַשִׁיעַיָא, פירוש הדבר שאין שכר לצדיקים ואין עונש לרשעים... אז מה הוא אמר עכשיו ??
{יח, י} וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם וּמִיַּד פַּרְעֹה אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם {יא} עַתָּה יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה' מִכָּל הָאֱלֹהִים כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם...
אם הוא אמר בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם... אז הוא הודה בזה, שיש שכר טוב לצדיקים.... בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ עֲלֵיהֶם  ויש עונש לרשעים...
יוצא, שיתרו תיקן את כל חלקיו, בענין  הריגת קין והבל.
אם אלה הם פני הדברים רבותי, אני רוצה ללכת לעוד נדבך אחד:
במפרשים שם כתוב, שקין חטא בשלוש עבירות חמורות – עבודה זרה, גילוי עריות, שפיכות דמים... איך ?
שפיכות דמים – הרג את קין.
גילוי עריות – לקח את התאומה של הבל בכוח
עבודה זרה – כפר בעיקר, שאמר לֵית דִין וְלֵית דַיָין.
בא יתרו, ומתקן את שלושת הדברים האלה... מה התיקון ?
התיקון הוא פשוט מאוד...
אם בפעם הקודמת, הוא הלך ולקח את התאומה היתירה, עכשיו הולך יתרו, ומחזיר את התאומה היתירה, שזאת ציפורה.
על העבודה זרה, שאמר לֵית דִין וְלֵית דַיָין, עכשיו הוא ממנה דיינים שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת.
דבר שלישי שאומרים רבותינו, במינוי הדיינים, שהיו ממונים על נושא השפיכות דמים... והיות והוא גרם לשפיכות דמים... לכן הוא היה בדיינים, שקבעו  מי הרג ומי לא... לכן הוא זכה לתת עצה על מינוי הדיינים.
רבותי, אני רוצה ללכת לעוד נדבך אחד, ותשימו לב עד כמה הדברים נפלאים:
אמרנו קודם,  שקין התגלגל ביתרו... יתרו התגייר ותיקן את עצמו... מיתרו יצאה ציפורה, שהתחתנה עם משה רבינו... יתרו הוא גם ראש הגרים, לכן זכה שפרשת יתרו נקראת על שמו...
רבותי, בואו ונלך הלאה...
רות המואביה, גם היא נכדה שלו... איפה ???
אומר הזוהר הקדוש - וַיַּרְא בָּלָק בֶּן צִפּוֹר... ציפור הוא נכד של יתרו, ממנו יצא בלק, ממנו יצא עגלון, ומעגלון יצאה רות המואביה...
נעבור ליחזקאל הנביא...  יחזקאל הנביא, הוא נכדה של רחב...
רחב מבקשת מהמרגלים בקשה  {יהושע ב, יב} וְעַתָּה הִשָּׁבְעוּ נָא לִי בַּה' כִּי עָשִׂיתִי עִמָּכֶם חָסֶד וַעֲשִׂיתֶם גַּם אַתֶּם עִם בֵּית אָבִי חֶסֶד וּנְתַתֶּם לִי אוֹת אֱמֶת... היא מבקשת אוֹת אֱמֶת... מה זה ?
אומר הזוהר הקדוש {פרשת ויקרא ב, ע"א}וְכֵן בְּרָחָב מַה כְּתִיב, (יהושע ב) וּנְתַתֶּם לִי אוֹת אֱמֶת, דָּא אָת ו', דְּדָא אִקְרֵי אוֹת אֱמֶת.
כותב האר"י הקדוש {ליקוטי תורה, ספר יהושע, ב} – והנה רחב נמשכה מסוד קין, וכן בעלה חֶבֶר הַקֵּינִי, ולכן ביקשה אות אמת, שהיא האות ו'.
מה יש באות ו ??
האות ו', היא האות שנתן הקב"ה לקין, שנאמר {בראשית ד, טו} וַיָּשֶׂם ה' לְקַיִן אוֹת... איזה אות ??
אומר הזוהר – אות ו'.
קין קיבל את האות ו'... יתרו שמתקן אותו, כשהוא מתגייר ומתחיל את התיקון שלו, מוסיפים לו אות ו' לשמו!
אם ככה, גם רחב שייכת לו... ואם רחב שייכת לו, לכן יש את הנביא יחזקאל בהפטרה... כי כולם שייכים לו!
אני רוצה להוסיף עוד קטע אחד, על דבר שדיברנו עליו לפני כמה שנים, בפרשת ויגש:
בספר תפארת יהונתן, לר' יהונתן אייבשיץ, בפרשת ויגש... כשהוא מדבר על ההפטרה בספר יחזקאל, הוא אומר דבר נורא – בֹא ותראה, שהנביא יחזקאל, מהתחלה ועד הסוף, נקרא בשם אחד - בֶּן אָדָם.
שואל התפארת יהונתן – למה קוראים לו בֶּן אָדָם ?
פשוט מאוד... הוא בא לתקן את חטאו של קין, שהוא בנו של אדם הראשון!
כך הוא כותב, ועפ"י זה הוא מסביר – נאמר בפסוק {יחזקאל כד, טז} בֶּן אָדָם הִנְנִי לֹקֵחַ מִמְּךָ אֶת מַחְמַד עֵינֶיךָ בְּמַגֵּפָה וְלֹא תִסְפֹּד וְלֹא תִבְכֶּה וְלוֹא תָבוֹא דִּמְעָתֶךָ הקב"ה לקח לו את אשתו... למה ?
כי כמו שאתה לקחת את אשתו של הבל, כדי לתקן זאת, אני לוקח את האשה שלך!
יוצא שלא רק רחב, היתה מצאצאיו של יתרו, אלא גם יחזקאל הנביא, שראה את מראות הנבואה, בא לתקן חלק נוסף, בחטאו של קין.
אז יש לנו יתרו, יש לנו רות, יש לנו רחב... אנחנו רוצים להגיע לר' עקיבא:
"אמר ר' עקיבא"... הפרק התשיעי במסכת שבת, שייך לר' עקיבא...
ר' עקיבא, אומרים לנו רבותינו, נולד מסיסרא ויעל... כתוב בגמרא {מסכת גיטין נז, ב} - מבני בניו של סיסרא למדו תינוקות בירושלים...
כותב ר' ניסים גאון – ומאן אינון ר' עקיבא ?

כותב הרמ"ע מפאנו {עשרה מאמרות, חיקור הדין} – ר' עקיבא נולד מסיסרא, יחד עם יעל אֵשֶׁת חֶבֶר הַקֵּינִי – היתה שייכת ליתרו.
זאת אומרת, גם יתרו... יצא ר' עקיבא מצאצאיו!
אז יש לנו את  ר' עקיבא מצאצאי יתרו, רחב מצאצאי יתרו, ביחד עם יחזקאל, יש לנו את רות המואביה, שהיא נכדה של ציפור, ויש לנו את יתרו.
יוצא, שכל מה שאנחנו קוראים בחג השבועות, הכל שייך ליתרו - מתחילים ביתרו... עוברים לרות... ספר יחזקאל והגמרא בשבת-"אמר  ר' עקיבא".
אם ככה רבותי, נוכל ללכת לנדבך נוסף:
מתוך ששת הפרשיות שקרויות על שם אנשים, ארבע שייכים ליתרו  -נח, כי הוא ההמשך של קין והבל... לא ניכנס לזה...
חיי שרה... יתרו... קֹרח, שהוא התיקון האחרון, כך כותב השל"ה הקדוש... בלק, שהוא הסבא של רות המואביה... ואחרון הוא פינחס... מי זה פינחס ?
אומרת התורה, בפרשת וארא {ו, כה} וְאֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן לָקַח לוֹ מִבְּנוֹת פּוּטִיאֵל לוֹ לְאִשָּׁה וַתֵּלֶד לוֹ אֶת פִּינְחָס אֵלֶּה רָאשֵׁי אֲבוֹת הַלְוִיִּם לְמִשְׁפְּחֹתָם...
שואלת הגמרא – מי זה מִבְּנוֹת פּוּטִיאֵל ? בן של יתרו, שפיטם עגלים לעבודה זרה.
יוצא, שארבע פרשיות בתורה, כולם שייכים ליתרו, על מה ??
שהלך ודבק באלהי ישראל!
רבותי, אם אלה הם פני הדברים, בואו ונחזור לתורת הנגלה:
שואל הלב אליהו – למה התורה מספרת לנו, את ענין מנוי הדיינים, לפני מעמד הר סיני ?
למאן דאמר, שכל הסיפור הזה היה, אחרי מעמד הר סיני... אז למה זה ניכנס פה ?! תספר על מעמד הר סיני, ותכתוב את נושא מינוי הדיינים אחרי זה!
בשלמא, למאן דאמר שיתרו בא לפני מתן תורה, אז הפרשה הזאת כסדרה... אבל אם אתה רואה, שהקב"ה קבע שהפרשה הזאת תהיה לפני מתן תורה, סימן שבענין הזה, יש את הבסיס והיסוד, לענין קבלת התורה... מה מונח כאן ביסוד הזה ?
רבותי, שימו לב ליסוד הזה... פעם ראשונה, ראיתי את זה בלב אליהו, ולאחר מכן ראיתי את זה בספר דעת שרגא... שימו לב:
ר' אליהו לופיאן שואל שאלה – איך יכל להיות ששום בן-אדם לא התעורר מקריעת ים סוף ?! כל מימות שבעולם נבקעו, ואף אחד לא מתעורר ?!!?
דבר ראשון יש לנו כאן כלל ברור – ממופתים לא מתעוררים!
יש אנשים כאלה שאומרים – תשמע, אם הקב"ה יעשה לי נס, אני מתהפך!
תשמע, הקב"ה כבר עשה מספיק ניסים בעולם, ואף אחד לא התהפך... וגם אם התהפך, חזר אחרי כמה שבועות רברס...
אם אדם לא בונה את זה בשכל... הוא בנוי על מופתים... מופתים מתבזבזים ברגע.
שואל ר' אליהו לופיאן – למה זכה יתרו, לפתוח את ליבו ולחזור... מה שלא עשה אף אדם בעולם ?
שואל הדעת שרגא – איזה מן תכונה זאת, שאדם עובד מאלוהַ לאלוהַ ??
היה בהודו... היה בכּוש... היה  בתאילנד... היה בסין... בכל מקום בעולם..."מה יש לכם למכור ???"
את כל אחד הוא חוקר, ומגלה שהכל הבל הבלים....!
אדם ששנות חיים מקדיש, כדי לברר מי אלוהי אמת... עד שמגיע למדין, הוא כהן במדין... ועוזב גם את זה!
מנדים אותו... מתעללים בילדים שלו... והוא נישאר דבק באמת!
מה זה התכונה הזאת ???
כותב ר' אליהו לופיאן – ליתרו יש תכונה, שנקראת"מבקש האמת"...
אני רוצה לומר דבר, שאולי הרבה לא יודעים – אחד המקומות, שמצליחים הכי הרבה להחזיר בתשובה... אתם יודעים איפה ???
בתאילנד... בפרו... מה פתאום, למה שמה מצליחים להחזיר ??? למה אי אפשר לעשות את זה, ברמת אביב ?!
אנשים נוסעים לשם וחוזרים בתשובה, כי אין שם מה שישטוף להם את המוח, בכלי התקשורת... הם באים נקיים... הם רואים שם פעילות דתית... שם הם מתעוררים... למה ??? מה יש שמה ???
שמה הם מבקשים את האמת... שמה היהודי שבהם מתעורר!
"מבקש האמת", זו התכונה שהיתה ליתרו! הוא עבר מאלוה לאלוה... מה שלא אמת הוא זרק! ברגע שהוא ראה קריעת ים סוף, הוא אמר"זו האמת לאמיתה!!!"
אם ככה, נוכל להבין עכשיו – למה התורה כותבת את זה, כאן בתחילת פרשת יתרו...
לומר לך – אדני... אתה יודע מה האמת הצרופה לפני קבלת תורת אמת ??? אתה רוצה לדעת כיצד אדם זוכה לטוות בתורה הקדושה ?!
אם תהיה"מבקש האמת", אז תזכה להיות אדם שמקבל את התורה!
נלך לעוד שלב אחד:
רבותי, יתרו ברח מפרעה... איבד משרה נכבדה... לא דיבר אליו שום דבר, הוא היה"מבקש אמת"!
רבותי, מי היה ה"מבקש אמת" הכי גדול ???
מש רבינו נולד בבית, של עמרם גדול הדור... עמרם, אומרת הגמרא {מסכת ב"ב יז, א}, היה אחד מארבעת האנשים שמתו בעתיו של נחש - תנו רבנן ארבעה מתו בעטיו של נחש ואלו הן בנימין בן יעקב ועמרם אבי משה וישי אבי דוד וכלאב בן דוד...
ברגע שהיתה גזירת פרעה כָּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ... אמר עמרם – לשוא אנו עמלים...
הלך עמרם וגירש את אשתו... הלכו כולם, וגירשו את נשותיהם...!
תארו לכם, כל ישראל גרושים!
באה מרים הקטנה, ילדה בת חמש.. ואומרת לאבא שלה – אבא, גזירתך קשה משל פרעה, שפרעה גזר רק על הזכרים ואתה גם על הנקיבות, פרעה רשע ספק גזירתו מתקיימת ספק לא מתקיימת ואתה צדיק אבא וצדיק גזירתו ודאי מתקיימת...
אמר לה עמרם – את צודקת... החזיר את אשתו... החזירו כולם את נשותיהם...
רבותי, תחשבו לרגע מה הולך כאן... עמרם מגרש את אשתו, כולם מגרשים את נשותיהם!
אף אחד לא שואל – רגע... מה זה ?! כולם אחריו!
הולך עמרם אחרי יומיים, ומחזיר את אשתו..."שמעת ?! עמרם התחתן עוד פעם! מה זה ?"
"מקורות מוסמכים אומרים, שהבת שלו בת החמש, שכנעה אותו להתחתן שוב פעם"
"מה, אז למה הוא התגרש ?!"
"הוא התגרש... והבת שלו אמרה לו תשמע, גזירתך קשה משל פרעה... אמר לה, את צודקת... התחתן בחזרה"
תגידו, איך זה מצטייר בחוץ ? היום הרב אומר ככה... אחרי יומיים ככה... מה הוא לא יודע מה הוא עושה ?! נמנה את הבת שלו לגדול הדור!
הבת שלו אמרה דבר נכון ?! לא משנה לו מי אמר... הוא קיבל את האמת, ממי שְאָמָרַה!
מבית כזה, נולד משה רבינו, שזכה להיות מקבל תורת אמת...

אומרים חז"ל – בקשת האמת של יתרו, היא הביאה את ההצעה הזאת.
רבותי, אדם שמדבר אמת, דבריו נשמעים...
אין לנו מושג, עד כמה מי שלא מבקש את האמת... עד כמה העצה הזאת פוגעת!
מגיע בן-אדם ואומר לשני – אדוני, אתה מחזיק בידיים את כל הסמכויות, זה לא בסדר! משל למה הדבר דומה ?
אדם מגיע לגור בשכונה חדשה... נכנס לדירה חדשה..."איפה הבית כנסת כאן ???"
"יש כאן בית כנסת מרכזי..."
"מי הגבאי ?"
"דוד... הוא הגבאי כאן"
"מי זה דוד ???"
"אתה כבר תראה... יש לו 35 מפתחות בצד ימין... 35 מפתחות בצד שמאל... מלא עטים... אתה כבר תזהה אותו... הוא אחראי כאן על הכל!!!... רק תיגש אליו, תקבע לך מקום, כי כאן לא מתפללים איפה שרוצים..."
מגיע לדוד הגבאי..."שלום עליכם... אני חדש כאן... שמעתי שאתה הגבאי..."
"כן.. פה אתה תשב.. שם הילדים... 600 ₪ לשנה יוצא לך.."
"תגיד לי, למה יש לך על המכנסיים כל-כך הרבה מפתחות ??"
"מה זאת אומרת ?! בית כנסת...קופות...מזגנים...חדרים...מקווה...אולם שמחות..."
"תגיד לי, מה אתה לבד... כל זה ?!... מה קורה אם יום אחד אתה נירדם ?! או שאתה חולה ?!"
"אף פעם לא!"
"אני מציע לך... שתתחיל לחלק קצת סמכויות לאנשים אחרים..."
"בשום פנים ואופן לא!"
מגיע יתרו למשה רבינו, ביום הראשון שהוא מגיע, ואומר לו – משה, זה לא בסדר... אתה מחזיק אצלך את כל הסמכויות... תפזר את זה!
במקום להגיד לו"אדוני... מה אתה עושה ?!... אומר לו משה"אתה צודק"
מה פתאום יתרו מעיז לתת עצה כזאת ??
אומר רבינו ירוחם ממיר – משום שיתרו היה איש אמת...מבקש אמת, ואדם שמדבר אמת, על דברים שלא נשמעים... הוא עבר מעבודה זרה לשניה, וראה שאין בה ממש...
הוא זכה לקחת את משה רבינו, שנולד בבית של אנשים שמודים על האמת!
אם מגיעה בתו בת החמש, ואומרת לו – אבא, זה לא בסדר איך שאתה נוהג!
"את ילדה בת חמש, תגידי לי מה לעשות ?!"
בדורות הקודמים, אתם יודעים מה היו עושים... כשבן אמר משהו לאבא... אם היו לו שיניים קדמיות, הוא היה עוקר לו אותם J
באה ילדה, ואומרת לאבא שלה מה לעשות... ואבא שלה אומר לה"את צודקת" ?!
זה נקרא איש אמת!!!
זוכה משה רבינו, להינשא עם בתו של יתרו... למה ??
כי שם בבית, גדל איש אמת... זה יתרו!
באים חז"ל ואומרים לנו – מינוי הדיינים בא לפני קבלת התורה, לומר לך, שהיסוד המרכזי לקבלת התורה, זה קבלת האמת ממי שאמרה... זו התשתית הראשונה, שאדם רוצה לדעת איך הוא זוכה לגדול... במה באה התשתית ???
אם אתה איש אמת, ומקבל אמת, ומבקש אמת... ע"י זה תזכה, לקבל תורת אמת!
רבותי, זו הפרשה שלנו... הפרשה שלנו שעוסקת, בעניני קבלת התורה...
לכן אומרים חז"ל – בשעה שיתרו עזב את המקום, נאמר {יח, כז} וַיְשַׁלַּח מֹשֶׁה אֶת חֹתְנוֹ וַיֵּלֶךְ לוֹ אֶל אַרְצוֹ
אומר רש"י - וילך לו אל ארצו. לגיר בני משפחתו.
שואל הגאון ר' שרגא גרוסברד – למה צריך להגיד שהוא הלך לגייר ??
כי מי שהוא איש אמת, לא עוצר לרגע... הוא ממשיך להפיץ את האמת, לכל אחד ואחד שמחליט לשמוע אותו!
וללמדנו בא הכתוב, שבן-אדם ידע, שכל אחד מגיע אל תיקונו הסופי... הנה יתרו, מתקן את קין, שאמר שאין דין ואין דיין... הוא מתקן את קין שלקח את תאומה היתירה... הוא מתקן את שפיכות הדמים... הכל בא על תיקונו... ללמדנו בא הכתוב, כמה אדם צריך להיזהר, אם חס וחלילה פגע בזולת... אם חס וחלילה ממון לא כשר... צריכים חלילה לחזור ולהתגלגל...
פרשת יתרו, היא פרשת קבלת התורה... אי אפשר לעבור את הפרשה הזאת כך... צריכים ללמוד את היסודות שכתובים לפני מעמד הר סיני, ואחרי מעמד הר סיני...
פותחים בענין של יתרו, ומסיימים וְלֹא תַעֲלֶה בְמַעֲלֹת עַל מִזְבְּחִי... כמה צריך להיזהר בכבודם של אחרים!
המצב בעם ישראל כל-כך קשה... כולנו יודעים, כמה חכמי ישראל סובלים רח"ל... הם סובלים את סיבלנו... הם נושאים את עוונות הדור...
מה שאנחנו יכולים להוסיף בשבילם, זה להוסיף עוד לימוד תורה... עוד פרק תהילים... עוד משנה... עוד הלכה... עוד פרק בנביא... עוד שיפור במידות, של בין אדם לחבירו... לשפר את עצמנו...
אם הקב"ה יראה שהבנו את המסר... הוא ישלח רפואה שלמה לכל חולי עמו ישראל, ונזכה לגאולה השלמה במהרה בימינו אמן ואמן!!!

 
 
 

מתימן יבוא הישיבה המרכזית לבני עדת תימן. ירושלים רחוב תרמ"ב 6. טלפון: 02-5812531    דוא”ל: email: mtyavo@gmail.com פקס: 077-4448207 חשבון בנק הדאר: 4874867
מבשר טוב - ת"ת לבני עדת תימן רחוב אבינדב 22 ירושלים. גני ילדים רחוב ארץ חפץ 116 כניסה ד ירושלים.  
 
 
דוא”ל: email: mtyavo@gmail.com
לייבסיטי - בניית אתרים